PLFA ma nowe logo

Autor: Biuro Prasowe PLFA Opublikowano dnia: 9 marca 2015 | Komentarze: 0

Już 21 marca br. startuje jubileuszowy sezon Polskiej Ligi Futbolu Amerykańskiego. W swoją dziesiątą edycję PLFA wchodzi z nowym logotypem. 

Autor nowego logotypu PLFA Dominik Pacholczyk jest laureatem konkursu, który 1 grudnia 2014 roku został ogłoszony przez Stowarzyszenie Polski Związek Futbolu Amerykańskiego. W skład jury oceniającego przesłane prace weszli prezes Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej Dawid Korzekwa, graficy PLFA Tomasz Lerczak i Paweł Chwedczuk oraz prezes ligi Jędrzej Stęszewski. 

-  Nowe logo zostało zbudowane całkowicie od podstaw. Głównym celem było odświeżenie wizerunku PLFA oraz oddanie dynamicznego charakteru, jakim cechuje się futbol amerykański. Sygnet powstał poprzez eksplorację przestrzeni negatywowej i jest on połączeniem tarczy, symbolizującej siłę i dumę oraz piłki futbolowej, która oprócz bezpośredniego nawiązania do sportu, jest także ukłonem w stronę poprzedniego znaku graficznego. Dopełnienie stanowi współgrająca z sygnetem, prosta typografia, równoważąca całość - mówi Dominik Pacholczyk. 

-  Jedyną inspiracją było poprzednie logo PLFA, a konkretnie piłka, która się w nim znajduje. Oczywiście, zanim przystąpiłem do szkiców koncepcyjnych, zapoznałem się z tym co mają do zaoferowania inne ligi pod kątem wizerunku, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Nic jednak nie przykuło mojej uwagi, więc postanowiłem bazować jedynie na poprzednim znaku, co wydaje się teraz najlepszą drogą, jaką mogłem obrać. Trudność polegała na tym, by znak oddawał charakter futbolu amerykańskiego w czytelny, ale nie dosłowny sposób. Według mnie, logo to wskazówka i powinno być ono w jakiś sposób niedopowiedziane a tym samym unikatowe. Myślę, że udało się tutaj osiągnąć ten cel - dodaje Pacholczyk. 

 

Pierwszy sezon PLFA zainaugurował mecz, który 6 października 2006 roku odbył się w Łodzi. Gdy wczesnym latem tamtego roku stało się jasne, że po raz pierwszy wystartują regularne rozgrywki, zespół PZFA doszedł do wniosku, że lidze potrzebny będzie znak graficzny.  W czerwcu 2006 roku jeden z pierwszych zawodników Warsaw Eagles Jakub Zduń stworzył logotyp, który w niezmienionej formie funkcjonował do dzisiaj. 

- Pamiętam, że szukając pomysłów na stworzenie logo ligi, oglądałem sporo znaków graficznych amerykańskich konferencji NCAA. Zależało mi, żeby nasze logo nie było specjalnie skomplikowane, ale jednocześnie, aby jednoznacznie kojarzyło się z futbolem amerykańskim. Dlatego pojawił się motyw piłki, tak charakterystycznej dla naszej dyscypliny. Równocześnie pojawiła się narodowa identyfikacja - stąd zarys Polski i ogólna kolorystyka całego znaku. Jak widać efekt, był na tyle udany, że logo to przez te 9 lat służyło za znak rozpoznawczy PLFA - komentuje Jakub Zduń. 

- Dziesięć lat temu byliśmy pionierami. Logotypy, plakaty, czy bilety na mecze tworzyliśmy na naszych domowych komputerach. Od tego momentu zarówno liga, jak i kluby bardzo się rozwinęły i sprofesjonalizowały. Przez ten okres również charakter i rodzaj logotypów sportowych bardzo się zmienił. Stąd też nie dziwię się, że powstała potrzeba stworzenia nowego znaku graficznego dla krajowych rozgrywek. Cieszę się, że to logo służyło lidze przez tyle lat i że między innymi w taki sposób dołożyłem od siebie "małą cegiełkę" pomagając w rozwoju tej dyscypliny w Polsce - kończy Zduń. 



Dominik Pacholczyk
Projektant graficzny, specjalizujący się w tworzeniu systemów identyfikacji wizualnej, opakowań produktów oraz stron i aplikacji internetowych. W swoich pracach kładzie nacisk na funkcjonalność, estetykę oraz szczerość. Zwolennik minimalizmu. Miał okazję projektować m.in. dla takich marek jak HBO, Nestlé, Legia Warszawa czy Yves Rocher Polska. Współpracował z wieloma agencjami reklamowymi z kraju i zagranicy.

Jakub Zduń
Jeden z najbardziej doświadczonych zawodników PLFA. Od 2000 roku niezmiennie reprezentuje barwy Warsaw Eagles Z zamiłowania grafik, z zawodu inżynier geodeta.

 

 

Biuro Prasowe PLFA
biuroprasowe@plfa.pl